Bliver verden mindre?

Så har jeg været ny på nettet i snart 10 dage. Formålet er at vise billeder og lave rejsebeskrivelser. Jeg har hurtigt opdaget, at det er en mærkelig proces. Hvad var det egentlig jeg ville? Det er underligt at fortælle om sig selv og vise (hvad der i realiteten er private) feriebilleder for hele verden. Skal det kun være gode, neutrale billeder, eller er der mon nogen der vil se min alt for store mave i et par badebukser? Næppe! Så indtil videre er stilen holdt ren.

Verden er blevet mindre med globalisering og internettet, siger man. Jeg synes det er noget vrøvl. Lad os lige kigge videnskabeligt på det først. Hvis der med “Verden” menes Jorden, så har Jorden den størrelse den altid har haft. Når vi bygger broer og internet, flytter vi bare rundt på atomerne. Vi omrokerer og organiserer atomer. Verden har den samme størrelse.

Men det er naturligvis i overført betydning det menes. Man kan maile og chatte med en i Australien, og se billeder der er 20 sekunder gamle fra Maldiverne. Alle ved alting, næsten før det er sket.

Men det er noget sludder, det med den bliver mindre. Verden er blevet større og bliver det hele tiden. Internettet er en ny ting. Globaliseringen er en ny ting. Der er tale om udvidelser. Vi bliver bombarderet med millioner af hjemmesider, gratisaviser og informationer. Verden vokser og vokser. Valgmulighederne bliver stadig større.

Da jeg var dreng bestod Verden af Nansensgade og den baggård, hvor jeg tilbragte det meste af min barndom. Gik det vildt for sig, var vi to uger i sommerhus i Rørvig om sommeren. Dengang var verden lille. I dag kan alle, hvis de ellers prioriterer det, tage en tur til Australien for en månedsløn. Verden er i sandhed blevet stor. Og lad så være med at sige, at verden er mindre netop fordi man kan komme til Australien. Du kan alligevel ikke nå at se det hele i et liv. Det siges det vil tage 80 år at besøge alle gader i København og omegn i hver 5 minutter. Australien er bare en udvidelse af mulighederne.

2 responses to “Bliver verden mindre?

  1. “Verden er blevet mindre med globalisering og internettet, siger man. Jeg synes det er noget vrøvl. Lad os lige kigge videnskabeligt på det først. Hvis der med “Verden” menes Jorden, så har Jorden den størrelse den altid har haft. Når vi bygger broer og internet, flytter vi bare rundt på atomerne. Vi omrokerer og organiserer atomer. Verden har den samme størrelse.”

    ….
    Tror du skulle ha’ sat dig ind i betydningen af “Verden er blevet mindre med globalisering” fordi noget er da smuttet forbi din næse… der er jo ingen der mener det udtryk bogstaveligt.. måtte lige kommentere dette, da det gav mig en god griner på 🙂 at kunne tolke en sætning som du har er en gåde

    • Hej “Tuden”

      Velkommen til, det er altid rart med kommentarer, specielt til gode, gamle indlæg.

      Jeg er helt enig med dig, det er netop også det indlægget handler om. Hvis du læser lidt videre står der:

      “Men det er naturligvis i overført betydning det menes. Man kan maile og chatte med en i Australien, og se billeder der er 20 sekunder gamle fra Maldiverne. Alle ved alting, næsten før det er sket…”

      Gert.

Skriv et svar

