New York kalder!

Saa lykkedes det endelig at finde lidt tid, og dels at finde en internet forbindelse. Vi er i Bill Gates (og Guds) eget land, men internet cafe’er haenger bestemt ikke paa gadehjoernerne, for nu at sige det bogstaveligt. Selv hotellet har ikke en!

Saa jeg sidder paa en Subway sandwich bar kl. 8 om morgenen i et lille hjoerne, og aircondition’en er sat til minusgrader. Men hvad goer jeg ikke for jer derhjemme 🙂

New York ligger 8 1/2 times flyvetur fra Danmark. Men det kan ogsaa tage 22 timer! For det foerste skal man efterhaanden vaere i lufthavnen 2-3 timer foer afgang. Saa tog vi lige en mellemlanding i Paris, hvor check-in procedurerne er MEGET grundige inden man faar lov at flyve til USA.

Ved ankomsten til John F. Kennedy lufthavnen i New York venter en 300 meter lang  koe i paskontrollen. Vi er meget traette efter 16 timers rejse og saa snegler koeen sig afsted. Det bliver tager fingeraftryk af begge pegefingre paa samtlige indrejsende samt taget et foto. Personalet i lufthavnen har absolut ikke travlt. Det er bare at vente roligt. Da vi endelig slipper igennem efter ca. 1 1/2 time er vores kufferter for laengst kommet og er nu smidt i bunker rundt omkring. Julies kuffert mangler! Lunten er meget kort nu, men Air France kontoret noterer roligt op, og siger at saa vidt de kan se har den ikke naaet flyveren i Paris. Hvorfor er vi andres saa med?

Saa udstyret med en overlevelsespakke (vi fik faktisk fire, fordi vi saa saa traette ud) fra Air France (bestaaende af en t-shirt og en tandboerste) hopper vi i en taxa mod Manhattan, og skal lige igennem det saedvanelige mas med at faa chauffoeren til at taende taxa-meteret.

Der er ca. 10 kilometer fra JFK-lufthavnen til Manhattan, og det er godt at ankomme efter solnedgang. Selv om chauffoeren desvaerre vaelger tunellen til Manhattan saa kan vi alligevel se den imponerende skyline, med hundredevis af hoeje, oplyste bygninger. Det minder mig om en skummel Batman film (er det ikke Gotham City den hedder der?). Alt om den lange rejse er som ventet glemt..

Vores hotel ligger lige ved Times Square, som er det vildeste sted man kan forestille sig. Det er enorme lysreklamer alle vegne. Ikke saadan nogle bukkede neonroer vi kender, men store fladskaerme med levende billeder. Det blinker og lyser alle vegne. Gaderne er proppet med mennesker og liv, og alle butikker er aabne, selv det er tirsdag aften og klokken er 21.30.

Man maa vaelge i New York. Det tager vel en maaned at se de steder vi gerne vil. Og vi har kun 5 hele dage. Saa vi styrter rundt og faar vabler paa foedderne.

I starten kigger vi hele tiden op. Det ultimative tegn paa at man er turist. Der er saa mange hoeje bygninger at gaderne virker smalle, selv om de slet ikke er det. Man knaekker naesten nakken for at se toppen. Jeg kommer til at taneke paa det gamle Shu-bi-dua nummer United Steaks:

“Mand sikke huse de bygger her, jeg tror sgu de maa staa paa taer, der er 12.913 trapper op, og paa toppen er der dejligt vejr…”

Og saa er der jo lige den amerikanske mad. Aeg, bacon og ikke mindst kartofler til morgenmad. Burgers til frokost, og en steak med kartofler til aftensmad. Ingen salat eller ruccula her. Saa kan i laere det hjemme i groentssags Danmark!

Jeg skal ikke traette jer med en turistgennemgang af New York (og saa sluger denne internet maskine ogsaa dollars som en mejetaersker..!) men en ting traenger sig paa: Service! Et nu ukendt begreb i Danmark, men det trives i bedste velgaaende her i byen.

Der er servering alle vegne. De er hurtige, hoeflige, spoerger hele tiden til hvordan man har det, og naermest bukker for dig. Selvbetjening er en by i Rusland. Amerikanerne er venlige, kaere venner. Lad os proeve at huske det. Kunder er ikke til besvaer, man lever af dem. I Danmark har jeg tit det indtryk at jeg er uvelkommen og saa skal jeg selv hente min mad og helst selv rydde af. Herovre er det betjening alle vegne.

Jeg maa desvaerre skuffe jeg med billeder indtil videre. Det er helt umuligt af uploade billeder her i butikken – haaber jeg finder et sted senere, hvor det er muligt.

I dag skal vi sejle rundt om Manhattan i tre timer, og hvile de traette foedder lidt.

En stor hilsen fra os alle her i New York City til venner, familie og kolleger derhjemme. Mon ikke vi hoeres ved?  

2 responses to “New York kalder!

  1. Hej

    Jeg har spejdet efter nyt fra jer de seneste dage, og i dag var så det 1. brev. Tak fordi du gider.

    Gad vide hvor længe man kan overleve på en t-shirt og en tandbørste?

    Hvis jeg boede i USA, ville jeg blive tromle-tyk; jeg synes, menuerne lyder fremragende.

    Meget enig i dine tanker om service. I Danmark har vi glemt, hvem der er kunden. Man behøver bare tage til Tyskland, der har de heller ikke glemt det.

  2. René Larsen

    Hej med jer!

    Rart at høre fra jer derovre. Godt at i nåede frem i god behold – trods alt besværet.

    Ser frem til det næste rejsebrev, og håber at det vil lykkes jer at finde frem til måde at billeder lagt ind.

    Jeg kan iøvrigt kun erklære mig enig med den faste kommentator (Hanne S.) vedrørende maden derovre!

Skriv et svar

