Khao San Road, Bangkok

Der er flere der har spurgt mig, hvor billedet med “skilteskoven” på denne hjemmesides top er taget.

Khao San Road

Billedet er taget i Thailands hovedstad Bangkok, på den navnkundige Khao San Road i juni 2003. Enhver der har rejst i Asien kender Khao San Road. Nogen elsker den, andre hader den.

Gaden er vel 500 meter lang og er gågade. Alligevel drøner der mange biler og ikke mindst de thailandske tuk-tuk’er igennem. (Tuk-tuk’en er en mellemting mellem en bil og en motorcykel og den mest almindelige taxa i Bangkok). Årsagen til at mange hader Khao San Road er vel at den giver mindelser om de værste handelsgader på charterstederne i Sydeuropa. Masser af turister,  masser af anmasende gadehandlere, indiske skræddere, der tilbyder at sy dig et sæt tøj på 6 timer, grimme (og ulovlige) souveniers, høj musik og fulde mennesker (men gudskelov ingen synlig prostitution). Gaden har også verdens største udvalg af T-shirts, der med garanti er ude af facon efter første vask.

Selv om man skulle tro gaden dermed var fyldt op, så ligger der også et væld af internetcafeer, restauranter og små rejsebureauer, der kan skaffe transport når-som-helst til hvor du vil hen.

Jo, Khao San Road syder af liv og spillopper døgnet rundt.

Khao San Road, Bangkok

Jeg hører til dem der elsker gaden og besøgte den flere gange i 2000 og 2003. Nu vil kendere af denne hjemmesides ejermand sikkert indvende:  “Jamen, Gert, du hader da chartergader og anmasende sælgere”? Korrekt! Men der er en stor forskel…

Det er ikke bare den eksotiske destination, Bangkok, der gør Khao San Road spiselig for undertegnede. Forskellen er at ingen, eller i hvert fald meget få, holder ferie i Khao San Road området, eller i Bangkok for den sags skyld. Khao San Road er en hovedbanegård af indviduelt rejsende. En myretue af globetrottere. Alle er enten lige ankommet, eller også er de på vej ud igen. Gaden er en lille, koncentreret svingdør, hvor man gør holdt et par dage for at tanke op, sende mails og billeder hjem, vaske tøj, købe nye (engangs) t-shirts og arrangere transport videre i Thailand eller til resten af Asien. Ingen rygsæksrejsende, med respekt for sig selv, undgår Khao San Road. Det er her, man udveksler erfaringer med andre rejsende inden turen går videre eller bare hjem.

Bagsiden er, at det også er her man kan møde rygsæks-snobberne: Jeg-er-ung-og-på-rejse-for-at-finde-mig-selv typen. De er klædt i løse bomuldsbukser og en tank-top. De har (bevidst) ikke vasket hår i ugevis, og de udmærker sig specielt ved at tro, at de kan købe den halve verden for en 5-øre. Dem har vi ikke brug for. Vask håret og betal respektfuldt hvad tingene koster.

Så går dit livs veje på et tidspunkt forbi den thailandske hovedstad (det er der iøvrigt rigtig mange andre gode grunde til) så lov mig at besøge Khao San Road. Du vil helt sikkert elske eller hade den…

Gadehandler, Khao San Road

Gadekøkken, Khao San Road

2 responses to “Khao San Road, Bangkok

  1. Hej Gert.

    Så fik vi dét opklaret. Jeg tilhører også den skare, som har undret sig over hvor billedet kom fra.

    Og i tilgift fik vi så også lidt rejsefilosofi ovenikøbet!

    God weekend.

    René

  2. Jeg hr også undret mig over dit banner-billede, men regnede det ikke ud, for jeg undgik Khao San Road, for jeg regnede med, at jeg ville hade den – men jeg ærgrer mig over, at jeg ikke tog udfordringen op.

    Enig med dig i backpakker-snobberiet! Den lille mand med sit silketøj, der arbejder hele natten for at jeg kan få mit mit silketøj næste morgen, eller den gamle kone med sit gadekøkken, hvor man ikke bliver syg af at spise hende vidunderlige, farvestrålende, veltillavede og fantastisk velsmagende mad, skal have deres yderst rimelige løn. De forsøger en familie eller flere og knokler en vis legemsdel ud af bukserne.

    Hvis man kan købe en rejse til den anden side af jorden, kan man også betale de 10 bath, det koster!

    Blogs er også til holdninger!
    Tak for det!

    Den faste kommentator og Thailand-lover

Skriv et svar

