Menneskeheden tilbage til ækvator!

Efteråret fortsætter med at vise sig fra sin smukkeste side. Og jeg fortsætter med at holde mig ajour med årets gang ved Stadion Søen her i Rødovre. Måske fotogalleriet med Mit Danmark skal ændre navn til Stadion Søen. Hvem ved? Jeg er i hvert fald for doven til at gå meget længere.

Røde blade, Stadion Søen, Rødovre

Stadig grønne, Stadion Søen, Rødovre

Stadion Søen, Rødovre

Solopgang 20. oktober, Stadion Søen

En tur til fredagsøl i Nyhavn i solskin førte dog til et enkelt billede eller to, der ikke er fra Rødovre: 

Nyhavn, oktober 2007

Se mere på pbase

Og så et lille hjertesuk! 

Desværre varsler det smukke efterår vinterens komme. Nu er der jo værre ting i verden end vinter og mørke. Sult, fattigdom, nød og sygdom for eksempel. Men hvis jeg et øjeblik må frigøre mig fra de store verdensproblemer, og blive lidt navlebeskuende, så har jeg svært ved lige at forestille mig noget værre. På lørdag slutter sommertiden, og dermed bankes den del af danskerne (som jeg så absolut tilhører) der er solhungrende og lyselskende endegyldigt på plads. Vinter, mørke, kulde, slud og regn truer forude.

Jeg fastholder mit gamle motto: Livet opstod ved ækvator, og det har aldrig været naturens mening, at menneskeheden skulle bevæge sig nordpå. Så hvis det må være mig tilladt at komme med et fromt valgslogan på denne valgdag, så må det være: Menneskeheden tilbage til ækvator! 

Nå, jeg skal jo igennem, så mon ikke der også dukker et par vinterbilleder – fra Stadion Søen, I guess 🙂  op på denne side.

10 responses to “Menneskeheden tilbage til ækvator!

  1. Kære Gert

    Personlig har jeg indtaget det standpunkt, at “Det er en kollektiv misforståelse, at der nogensinde er nogen, der har bosat sig nord for alperne!”

  2. Hej Gert og Hanne!

    Må jeg have lov til at tage til genmæle mod de uhyrlige betragtninger, som i begge fremturer med!

    For så vidt angår mennesker, så bor der som bekendt kun “tropefolk” ved Ækvator. Den udviklede og civiliserede del af menneskeheden finder vi højere mod nord (men derimod ikke længere mod syd).

    Næh… Må jeg bede om kulde, vikinger og andet godtfolk; det ved man hvad er. Hjernen er frisk og klar i kulden, men sløv og dvask i varmen.

    Mere kulde må være det relevante valgslogan!

    Og forresten: Dejlige billeder…:-)

    De køligste hilsner

    René

  3. Ha ha – de bedste billeder tages på vej til fredagsøl !

    Og jeg vil gerne være doven og dvask i varmen, som også hader den mørke kolde tid. Tænker med gys på Januar, som er årets værste måned.

  4. Ærede Hr. René Larsen

    Indtil videre har jeg ansat dig for at tilhøre os højtudviklede, men ak en forhåbning er nu brast…

    Er du klar over, at hvis mennesket var skabt til at leve her i polaregnene, havde vor milde skaber udstyret os med dejlig varm pels og store varme trædepoter; du kender jo da nok en Golden Retriever, se fx. når den skal gå i sne (og svømme), ja så folder den sin svømmehud mellem tæerne ud. Den er skabt til det; da vi ikke har pels og svømmehud, er vi ergo heller ikke skabt til at leve heroppe, hvor vi i stedet må kæmpe os gennem fem måneder i mørke hvert eneste år.

    “Kun en tåbe frygter ikke kulden”

    ../Hanne

  5. Til Gitte Y

    For nu slet ikke at tale om November, hvor man finder den højeste repræsentation af dage, hvor det aldrig bliver lyst – gys og gru

  6. Kære alle,

    Spændende lille vinter debat. Tak for det.

    Jeg er, også i dette spørgsmål, enig med den gode Hanne B. Stegemüller. November er en måned som ingen berettigelse eller formål har. I oktober har vi de smukke farver, og stadig en smule lune i luften. I december er der julelys, flitterstads og travlhed, om man så kan lide det eller ej. Og Gitte, ja, januar er slem, men vi har passeret vintersolhverv, og dagene blive længere minut for minut, og håbet om et liv vender tilbage. MEN november..? Jeg spørger: hvad godt bringer tåge, mørke, 5 grader plus, regn og slud?

    Men husk det er jo ikke selve måneden november den er gal med. I Australien er det forår, I Thailand den grønneste og smukkeste årstid, i Sahara er det – nå ja, som altid – sommer. Men i Danmark?

    Vi vender tilbage til udgangspunktet – det er breddegraden den er gal med !!

    Gert.

  7. Til de ærede klimatiske sammensvorne!

    Så er vi jo enige et langt stykke hen ad vejen; Vi har IKKE brug for måneder såsom november her til lands. I stedet bør der indføres vejrkontrol, så vi fremover kun har månederne december, januar og februar (maximal dagtemperatur nul grader, høj sol og moderate vinde).

    Ser frem til eventuelle yderligere klimatiske betragtninger…

    René

  8. Kære Dr. Monster

    Jeg har en ven, der foretrækker månederne december, januar og februar. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for ham, men jeg tror den er helt gal. Jeg vil lige tilføje, at han bor i Danmark.

    ./Den bekymrede

    PS: Hvad synes du om håndskriften?

    Kære Bekymrede.

    Din ven kan få hjælp!, Det er helt sikkert farligt, og der er uden tvivl et eller andet helt galt med ham. Det er svært for mig at stille diagnosen pr. brev, men jeg synes, du skal henvise ham til mine private praksis, så vil jeg hurtigt finde en akuttid til ham. De fleste danskere trives jo klart bedst i de lyse måneder, hvor man bare lige skal have shorts, sandaler og en t-shirt på og så suse af sted på cyklen i temperatur omkring de +23. Men din ven kan behandles, og blive rask.

    Håndskriften er nydelig!

    Venlig hilsen
    Dr. Monster

  9. Kære Dr. Monster

    Jeg har en ven, der foretrækker månederne december, januar og februar. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for ham, men jeg tror den er helt gal. Jeg vil lige tilføje, at han bor i Danmark.

    ./Den bekymrede

    Kære Bekymrede.

    Der er ikke spor i vejen med din ven. Tværtimod! Det er faktisk mere dig, jeg nærer alvorlig bekymring for. Jeg ser med stor alvor på situationen, og vil bede dig om snarest at få en tid hos mig. Jeg vil foreslå 2 sessioner om ugen det første år; derefter må vi se…

    Kontakt mig snarest! Dit problem er meget alvorligt, og kræver intensiv terapi.

    Hilsen

    Dr. Monster

  10. Det er rigtigt, at november er mørkest, men lyspunktet er, at vi igen er gået over til vintertid og den tidlige morgentime under dynen føles længere. Illusion ? Ja, men jeg elsker den alligevel.
    Januar er gyselig efter julen og dens genvordigheder er overstået – og det føles stadig rigtig rigtig langt til foråret, når man er træt af mørke. For mig er januar muren i en marathon.

    Omkring den 16. januar er der dog et lyspunkt – læg mærke til det – på en god dag er det stadig lidt lyst når klokken er 16.00.
    Nej – så hellere November med smukt lys i solnedgange og smukt lys i julepyntede gader og stræder.

Skriv et svar

