Året der gik../Godt Nytår!

Godt Nytår!I det omfang der stadig er læsere tilbage på denne noget inaktive side, er det mig en fornøjelse at ønske alle et forrygende, lykkebringende og godt nytår!

Det skulle også være blevet til en lille julehilsen her på siden, men jeg har det lidt svært med julen. Ikke med lysene, maden, familien og alt det gode ved julen. Men den intelektuelle del af mig, har det ikke så godt med det religiøse fundament julen hviler på. Jeg har ikke været til gudstjeneste siden november 1993, hvor jeg blev kuppet til mit kære barns barnedåb. Og jeg kommer det heller ikke mere, hvad begivenheden så end måtte være. Jeg kan ikke abstrahere fra det faktum, at Bibelen blev skrevet i Alexandria (smuk by forresten) i Egypten i år 300, og senere, i år 451 ved Bosperus Strædet, stemte mørke, middelalderagtige mænd om indholdet ved håndsoprækkelse. Det er den bog, vi 1500  års teknologi og viden til trods, stadig bygger vores samfund på. I Danmark er man i år 2007 automatisk medlem af folkekirken når man bliver født..!?

Man skal jo som bekendt aldrig være for skråsikker, men en ting ved jeg: Skulle Gud eksistere, som Bibelen beskriver fætteren, så skal Han efter min mening straffes for sine forbrydelser mod menneskeheden og ikke tilbedes! Skulle jeg mod forventning få mit møde med Sct. Peter, så er jeg villig til at argumentere for den holdning. Leve Adam, der var så venlig at spise af Kundskabens Træ, så vi alle gik fri af uvidenhedens undertrykkelse.

Så har jeg det meget bedre med nytåret. Man kan måske mene, at et nyt år starter hver dag, men jeg synes nu alligevel det er en god tradition én gang om året at nulstille kalenderen, og se tilbage på året der gik. Og så er nytåret jo også en astronomisk begivenhed 🙂

Nå, inden jeg fortaber mig i mit yndlingsemne, så er dette jo en rejseside, og meningen med denne lille hilsen er, med et par foto-fraklip, at se tilbage på rejseåret der gik. Året har været helt fantastisk; Grønlands uendelige indlandsis, New Yorks skyskrabere, Det Hvide Hus, den også næsten uendelige South Beach i Florida, Policekoncerten i svenskernes smukke hovedstad, Stockholm.

2007 var også året hvor jeg mistede min stakkels, dejlige, lille mor. Lørdag den 3. februar sov hun stille ind mens vi alle var tilstede. Men det blev også året hvor min bror vendte tilbage 🙂 Det fejrede vi ved at de tre Larsen søskende indtog Berlin i 4 travle dage. Lad os begynde der..

Second Hand shopping ala Berlin

2xLarsen og 1xMundeling på Second Hand shopping i et martsgråt Berlin. Den tredje Larsen er til en afveksling bag kameraet.

Tv-tårnet i Berlin

 Vi drikker kaffe i det 300 meter høje tv-tårn, som ligger i det der engang var øst-Berlin. Restauranten drejer rundt, og man får set hele byen mens kaffen og kagen indtages. Fotografen burde have vidst, at personerne skulle have været lyst op af en blitz..  

Indlandsisen ved Kangerlussauq

Et sjældent billede af Den Afskyelige Snemand, eller et lige så sjældent af denne sides ejermand, i kamp mod den glatte indlandsis. Kangerlussuaq, Grønland, maj 2007. Foto Tina Mundeling.

På glatis…

Sir Edmund Hillary? Nix. Tina på glatis. Bemærk isens smukke blå farve. Denne is er nedfrosset gennem årtusinder..

Mig selv på Sugar Loaf..

Her er jeg på toppen af Sugar Loaf i Kangerlussuaq. Vi var på en fem timer lang vandretur, der bl.a. bragte os til toppen af det 450 meter høje Sugar Loaf. Fra toppen kunne man se indlandsisen 25 kilometer borte. Foto: Tina Mundeling. Bemærk på dette billede, at jeg har fået lært Tina også at tage fødderne med på billedet.

Tre tosser i New York

Gæt hvor vi er? Rigtigt! I souvenir butikken under Frihedsgudinden på Liberty Island ud for Manhattan.. Tre Tosser i New York City i juli 2007.. Foto: Tina Mundeling

Master Fatman?

Master Fatman? Desværre nej! Jeg står på USAs sydligste punkt i Key West. Det tager 3 timer at køre af de mange broer gennem alle øerne, The Florida Keys, før man endelig står på den sidste: Key West. Det er turen værd. Her oser af karibisk stemning.. Foto Vicki Larsen

Miami Dudes..

Jeg slutter af med dette billede fra downtown Miami Beach (uden fødder). Dette og det forrige billederskulle gerne lede læseren til at gætte mit nytårsfortsæt? Foto: Vicki Larsen.

Rigtigt gættet. I 2008 skal maven væk! Nu er i også mine vidner og må gerne håne hvis ikke det lykkes..

Rigtig godt nytår!

7 responses to “Året der gik../Godt Nytår!

  1. Min kære bror!

    Jeg iler som den første med en kommentar. Til dine bibelske betragtninger kan jeg hun sige: Hørt! Også jeg agter at udfordre Sct Peter til en debat om de uhyrligheder, som det har behaget “vorherre” at udsætte den stakkels menneskehed for i den frie viljes navn.

    Blot fordi vi ikke længere ville acceptere at traske rundt i edens have som uvidende tumper, der blindt fulgte hans vilje, skulle vi åbenbart straffes på det grusomste.

    Og som det også tydeligt fremgår af dine betragtninger, så er biblen ikke et nedskrevet, samtidigt vidnesbyrd, men i stedet en efterskrift, hvis indhold og fortolkning er vedtaget på en kongres.

    Tak for de pæne ord om mor og mig!

    Således opfordret vil jeg tage dig på ordet vedrørende din vom. Du vil blive udsat for nådesløs hån, dersom det ikke lykkes. Til gengæld vil jeg være den første til at lykønske, hvis du klarer det.

    René

  2. Kære Gert

    Endelig sker her noget!!

    Jeg kan ikke være 15 dage fra min blog, så er der straks klager, men du oh søde… tre måneder har vi vansmægtet, ak ja, men atter er du her… du gud!

    Jeg er ikke enig med dig om jesus og hans genfødsel, men det gør ikke så meget, hvis bare du tjekker mine kabler… 8)

    “2007 var også året hvor jeg mistede min stakkels, dejlige, lille mor. Lørdag den 4. februar sov hun stille ind mens vi alle var tilstede.” – hvor er det smukt, hvad du skriver. Du der så tit prøver at ligne en dejlig rå banan viser samtidig, at det er du slet ikke. Din mor var et spændende menneske, og med hende har jeg ført mangt en spændende samtale. Hun kunne fortælle om livet på Nørrebro i 20-erne og 30-erne, og havde man tiden, havde hun mangt en historie. Fra hende ved jeg en del om det at sov i en lille komodeskuffe. Hun var en dejlig gæv lille kvinde, og med hende har I mistet noget værdifuldt!

    De bedste hilsner
    Hanne

  3. Kære begge,

    Dejligt, I stadig er trofaste.

    René, det er mig der takker..!

    Hanne. Jeg var senest på den 18. november! Tre måneder? Anskaf dig en gammeldags Mayland kalender, og begynd at tælle uger. Oprørende, urigtig påstand! 🙂 Jeg er skam meget aktiv..

    Gert.

  4. Kære Gert

    Mayland… øh var det ikke dengang man talte gratis i fastnettelefoner

    Jeg forstår altså ikke lige den med nytårsforsættet – vil du lære Tina at tage billeder af fødder?

  5. Du og Tina ønskes også et rigtig Godt Nytår !

    Jeg glæder mig til at se nye billeder (som altid er til stor inspiration) på din blog i det nye år – og lige nu mens dette skrives, længes jeg selv efter at gribe kameraet og kaste mig ud under den smukke blå himmel og måske være heldig at få nogle motiver fra årets sidste dag – uden en grå og kedelig vinterhimmel.

  6. Kære Gitte,

    Tak. Jeg skal prøve at gøre mig umage.

    Rigtig godt nytår til dig og din familie også.

    Gert.

  7. Kære Hanne,

    Mange har det med at “glemme” fødderne når de tager billeder af hele kroppen. Så står man der fodløs midt i det hele. Den er med i de klassiske “find 10 fejl” i fotobogen. Men som du kan se har Tina lært det, nu mangler jeg bare Vicki. Nytårsfortsættet, det handler om den fodbold, der er ved at gro til en basketball lige inde i min mave…

    Kærligst
    Gert.

Skriv et svar

