Fiskehejrens morgen

Det store Stillehav, som det forrige indlæg handlede om, står i skærende kontrast til den lille Stadion Sø i Rødovre, som læserne efterhånden kender så godt.

For tiden er der nu dejligt ved Stadion Søen, hvor foråret viser sig fra sin smukkeste side. Jeg går mine daglige ture rundt om søen, i forsøg på at regerere mig efter operationen for diskusprolaps i sidste uge. I går morges tog jeg kamerater med, fordi jeg fra min altan havde opdaget at fiskehejren var på besøg. Den er der ikke hver dag, og som regel er jeg på vej på arbejde, når jeg opdager at den aflægger besøg. Men i går var chancen der..

Man skal bevæge sig forsigtigt ind på hejren, og det er jeg god til lige i øjeblikket, hvor jeg alligevel bevæger mig som en (endnu mere) gammel mand. 

Fiskehejren på besøg
Den smukke rovfugl gør sig til for fotografen

Den smukke fugl knejser med nakken
Den stolte fugl knejser med nakken. Bemærk farverne i næbbet, der lyses op af modlyset

Jægeren på lur
En jæger på lur. Jeg venter tålmodigt, der går næsten 10 minutter før “der er bid”

Morgenmad
Ventetiden belønnes. Og fiskehejren får sin morgenmad. 5 minutter efter flyver den væk fra søen.

Når jeg nu har kameraet med bliver det også til nogle billeder af de friske, grønne siv, der vokser frem under sidste års visne siv.

Måge og friske siv

Spejlsiv

Friske siv

Friske og visne siv

Den smukke Stadion Sø

Det forrygende gode vejr fortsætter. God Pinse til alle – tag eventuelt kameraet frem..

3 responses to “Fiskehejrens morgen

  1. Hanne B. Stegemüller

    Kære Gert

    Her har du virkelig overgået dig selv! Hvor er det nogle pragtfulde billeder. Det med fisken i næbbet er jo helt unikt, men også den dybe koncentration hos hejren lige før morgenmad “er i næb” er fascinerende.

    Skønne skønne billeder!

    I øvrigt: kan man ikke nyde skønheden ved Stadionsøen, ville man heller ikke kunne nyde Stillehavet!

    Kærlig hilsen
    Hanne

  2. Kære Hanne,

    Tak.

    Du har fuldstændig ret. Jeg tror det var fagotspilleren (og atomfysikeren!) Peter Bastian der (som en kommentar til, at danskerne, nu hvor de havde samtalekøkken og tre biler, var begyndt at rejse til verden ende som et statussymbol) tørt bemærkede: “Hvis man ikke kan se skønheden på Rådhuspladsen kan man heller ikke se den i Himalaya!”

    Tak fordi du igen mindede mig om disse vise ord!

    Kh
    Gert.

  3. René Larsen

    Smukke forårsbilleder!

    René

Skriv et svar

