Beijing stemninger

Rejsen til Kina, 2. del

Tag Strøget i myldretid, tilsæt et par hundrede tusinde cykler, lige så mange knallerter, lidt gadekøkkener, skru varmen op til 36 grader, sæt luftfugtigheden til 70 procent, og slut endelig af med en spiseskefuld smog. Lad retten simre godt og grundigt, og vupti: Velkommen til kinesernes hovedstad, Beijing.

Vi bor i det nordvestlige hjørne af centrum, ca. 4 km. fra Den Himmelske Freds Plads, i et område med hutong’er. Hutong’er er gårdhuse, der ligger i tætte klynger flere steder i Beijings centrum. Gårdhusene er indbegrebet af turistens drøm om Kina. Her er hyggeligt, og der oser af stemning og atmosfære. Endelig er trafikken ikke så voldsom i de snævre gader mellem gårdhusene, som den er i resten af den sydende millionby. Desværre er hutong’erne truet af bysanering. Det er ifølge den kinesiske stat ikke rationelt, i en by med 17 millioner indbyggere, at man bor i små huse på kun én etage.

Omvendt må man også indrømme at husene ligger meget tæt, og næppe ville opfylde danske krav til plads, udluftning, vedligeholdelse og hygiejne.  Men smukke og stemningsfulde er de at se på:

Hutong stemning

Hutong stemning

Hutong stemning II

Hutong stemning II

11 kasser øl på én cykel

Ni kasser øl på én cykel

En is i pausen

En is i pausen

Dagens vasketøj

Dagens vasketøj

Med Mutter på ladet

Med Mutter på ladet

Sol på maven

Sol på maven

Cyklen kan også trækkes

Cyklen kan også trækkes

Venter på far..

Venter på far..

Hvor mange kasser? - Tæl selv!

Hvor mange kasser? - Tæl selv!

Bag hegnet rives Hutong'er ned

Bag hegnet rives Hutong'er ned

Kina mad når det er bedst...

Kina mad når det er bedst...

Hutong stemning III

Hutong stemning III

Vi bruger adskillige timer og aftener i de små gader, hvor man også kan købe alverdens mere eller mindre brugbare ting. Maden er overraskende god. Sidst jeg besøgte Kina, for 13 år siden, tabte jeg 6 kilo, denne gang tyder det på jeg samler dem op igen.

En morgen bevæger vi os afsted til Den Himmelske Freds Plads og Den forbudte By til fods. Man springer for livet i den kaotiske trafik. Der er meget få trafiklys, og grønt lys er åbenbart kun vejledende, det får ihvertfald ikke motoriserede køretøjer til at holde tilbage. Tina opfinder en teknik, hvor hun placerer sig mellem to kinereser, inden hun går over gaden. Lidt kynisk hvis det går galt, vil nogen måske mene, men der er trods alt mange kinesere at tage af. Men de kommer altid levende over,  tilsyneladende uden de har opdaget, at de var ved at blive kørt over en 2-3 gange. Ingen synes at hidse sig op. Når der dyttes, er det kun for at gøre opmærksom på, at nu kører man. Det respekterer alle og flytter sig. Det må være et kinesisk organ, der kalder sig Rådet for Mindre Færdselssikkerhed. De har stor succes! 

På den enorme Himmelske Freds Plads vrimler det med mennesker, fortrinsvis – nå ja – kinesere! Stedet er meget besøgt af kinesiske turister, og de fotograferer løs. Du kender det allerede fra andre asistiske folkefærd, ikke mindst japanerne, de skal altid fotografere hinanden foran monumenter og seværdigheder.

Kineserne mener vi ser sjove og meget store ud. Vi er da også et hoved højere end alle andre. Nogle piger vil gerne fotograferes sammen med Laila og Tina. Gad vide hvad de efterfølgende fortæller hjemme ved fotoalbummet? “Her står jeg sammen med nogle kæmpekvinder fra en stamme i Europa”, måske? Det må være næsten som når man ser gamle fotos af opdagelsesrejsende sammen med pygmæer i Afrika.

Kæmpekvinden og kineseren, Den Himmelske Freds Plads

Kæmpekvinden og kineseren, Den Himmelske Freds Plads

I den ene ende af pladsen hænger det store portræt af Formand Mao over indgangen til Den forbudte By. Det er det mest klassiske kinabillede af alle. Han ser så mild ud (og ligner en der har fået en ansigtsløstning), men sandheden om Mao er, at han var en streng diktator. Men det er en helt anden historie, som ikke hører hjemme på denne fredelige og umorderiske hjemmeside.

På vagt for Formanden

På vagt for Formanden

Der er hele tiden mennesker på vej i Den Forbudte by. Det regner ikke. Paraplyerne bruges mod solen.

Der er hele tiden mennesker på vej i Den Forbudte by. Det regner ikke. Paraplyerne bruges mod solen.

Den forbudte by

Den forbudte by

Et hvil under paraplyen. Den forbudte By.

Et hvil under paraplyen. Den forbudte By.

Følg med i 3. del, hvor vi bogstaveligt talt går i kamp med Den store kinesiske Mur. Der er dømt vabler, blod, sved, tårer og ømme muskler. Men frem for alt en masse sjov og grin!

10 responses to “Beijing stemninger

  1. Hej Gert!

    Dejlige billeder, specielt af alle cyklerne. Det bekymrer mig lidt at du ikke kan tælle, jeg kan da se 11 kasser øl på ølcyklen!!

    Jeg glæder mig til fortsættelsen, ikke mindst at se dine billeder fra vores tur på muren.

    Tak for dine, altid gode historier og beskrivelser.

    Knus Laila

  2. Kære Gert

    Tak for 2. del! Skulle jeg nogensinde komme til Kina/Beijing, vil jeg også bo i en Hutong (og sove på en Futon)…

    Mange skønne billeder af cykler i alle afskygninger – og nu ved jeg, at man ikke kan tilskrive kineserne opfindelsen af varevognen!

    Hvorfor er det nu, det hedder “Den forbudte by”?

    Kh.
    Hanne

  3. Kære Laila,

    Det er da vist nu kommentar-hastigheds rekord!

    Ha ha. Jo, jeg kan tælle. Jeg måtte hente billederne ned 3 gange før de makkede ret. Det er teksten der er smuttet..

    Gert.

  4. Kære Hanne,

    Den forbudte by husede kejserne i 500 år, mens Kina var et kejserrige, og var magtens centrum. Der var ikke adgang for almindelige mennesker. Heraf navnet.

    Gert.

  5. Hi Gert

    Tak for den dejlige beskrivelse af Kina. Jeg arbejder sammen med en del Kinesere, naar de spiser vores mad bliver de ogsaa meget hojere, dog ser man dem naesten aldrig tykke. Det maa vaere alt det ris de spiser, der faa dem til ikke at gro.

    Jeg ser frem til det naeste afsnit.

    Mona

  6. Hi Mona,

    Dejligt du læser med fra Canada.

    Ja, kineserne er meget slanke. Nogle af pigerne er så tynde, at man kan undre sig over hvor de gør af knogler og indvolde. Måske vi andre også skulle gå over til ris?

    Gert.

  7. Torben Birkebæk

    Hej Gert, super flotte billeder, jeg gælder mig til at hører om jeres tur.

    PS: Jeg mener nu at du har funder de 6 kilo, som du tabte!!

  8. Hej Torben,

    Tak. Ja vi må snart finde en dag. Jeg skal også se billeder fra Marokko!

    Nå ja, men så yderligere 6 kilo da 🙂

    Gert

  9. Kondolerer med din far. Det er en absolut ubelejlig del af livet. 😦

    Som altid beskriver du Jeres ture på en meget levende måde. Jeg glæder mig til at læse del 3. Så kan det måske være, jeg kan blive overbevist om, at Kina er et must at besøge.

    Det var da heldigt, at det var i panden temperaturen skulle måles. Jeg ville tro et andet sted, havde været mere nøjagtig :-))

  10. Kære Gitte,

    Dejligt du følger med. 3. del er under udarbejdelse..

    Ja, det ville nu ikke undre mig hvis kineserne havde bedt os vende rumpen til. Men vi havde jo siddet i 10 timer, så de var nok helst fri 🙂

Skriv et svar

