Panda Group!, Panda Group!

Rejsen til Kina, 8. del

I lobbyen på Hotel Eva Inn i Guilin er et lille bureau, der arrangerer ture og sightseeing. Den unge kineser der passer butikken er meget ihærdig, han stopper os tre gange om dagen for at sælge ture. I første omgang er jeg nu mere interesseret i et sofabord han har stående. Det er kvadratisk og har en tyk stenplade med graverede kinesiske tegn. Han vil have 10.000 danske kroner for bordet, og så skal han nok sende det til Danmark. Prisen skræmmer mig ikke så meget, men jeg har ikke tillid til ham. Han taler meget hurtigt, og kan åbenbart klare hvad som helst. Så hvis du kommer forbi Eva Inn, så står bordet der så vidt vides endnu.

I stedet bestiller jeg en sejltur ned ad Li River fra Guilin til Yangshuo, der ligger 60 kilometer længere sydpå. Det er blevet kaldt verdens smukkeste sejltur, og der er ikke så meget at betænke sig på. Planen er at blive i Yangshuo og overnatte, og så cykle ud i rismarkerne dagen efter. Det er 13 år siden jeg sidst var i Yangshuo, og jeg glæder mig meget til at gense den lille by, hvor jeg tilbragte en uge, for hvad der synes en menneskealder siden.

Vi bliver hentet tidligt om morgenen på hotellet af en storsmilende kinesisk guide. Man kan ikke sejle de første 20 kilometer, så vi skal køre i bus til båden. Vi er åbenbart mange der skal med bussen, for vi bliver udstyret med et klistermærke med en Panda bjørn på. Vi skal sætte klistermærket synligt på brystet. “Panda Group!” siger guiden glad. De fire nye medlemmer af Panda gruppen sjosker ud i bussen.

Guiden ævler hele vejen til færgen. Hovedformålet er at sælge nogle flere ture, når vi kommer til Yangshuo. “Husk I er Panda Group,” minder han os hele tiden om. Vi er ikke i tvivl. Den lille bjørn lyser på brystet af os. Da vi kommer til færgehavnen, forstår vi hvorfor det er vigtigt med bjørnen. Der er flere hundrede mennesker der skal med bådene. “Panda Group!, Panda Group!” råber guiden og maser sig i gennem menneskemængden. Vi følger trofast efter. Han tæller hver eneste af os mens vi går ombord. “Panda Group,” tæller han hver gang en passerer ham, ikke noget med 1, 2, 3..

Ombord få vi endelig lidt ro for guiden. Men nye udfordringer venter. På båden vandrer sælgere rundt med postkort, tasker og andre sjove ting. Så snart vi er på vej ned af floden bliver vi angrebet af mindre både. Små tømmerflåder hægter sig fast på vores store båd, det er som en bedre kapring i rum sø. Der er to mand på hver flåde, og med akrobatisk dygtighed hægter de sig fast i båden, samtidigt med at de fremviser souvenirs. Det ser livsfarligt ud.

Vi glemmer diverse sælgere, og nyder i stedet den tre timer lange tur ned ad floden.

Li River, Yangshou

Li River, Yangshuo

Li River, Yangshou

Li River, Yangshuo

Ikke to klipper er ens.

Ikke to klipper er ens.

Landsby ved Li River.

Landsby ved Li River.

Vores guide kontakter mig på båden – han er klar over, at vi ikke skal hjem samme dag. Fra sin mobiltelefon arrangerer han en overnatning for os. Inden vi når i havn har han bekræftelsen, og to værelser venter på os. Der er intet der ikke kan klares i dette område.

Yangshuo dukker frem mellem klippetoppene. Der er myriader af både der lægger til. Men beliggenheden ved floden er så smuk som jeg husker den.

Vandbøfler ved Yangshou

Vandbøfler ved Yangshuo

Indsejjlingen til Yangshou

Indsejlingen til Yangshuo

Hundredvis af boder med t-shirts, souvenirs, hatte, tasker, tørklæder og alskens kram møder os på havnen. Alle river og flår i os. De vil sælge overnatninger, cykelture, sejlads på tømmerflåder osv. Vores guide peger på en lille kvinde, der er kommet for at hente os til hotellet. Vi siger farvel til Panda Group, og pløjer os igennem det sydende cirkus af mennesker. Vi bliver vist til Hotel Explorer, der heldigvis ligger i centrum, og er et lille, hyggeligt gadehotel. Der er en helt anderledes ro her, blot 3-400 meter fra havnens kaos.

Yangshuo er på mange måder en oase i Kina. Et pusterum efter de store byer, og ikke mindst kan man sidde udenfor på restauranter og barer, hvilket bestemt hører til sjældenhederne i Kina. Damen, der har fulgt os til hotellet, er ikke overraskende også lokal guide. Nu, hvor der er lidt mere ro på, har jeg overskud til at tale med hende. Vi aftaler at hun skal hente os næste morgen kl. 9 med fire cykler, og så er det ellers ud i rismarkerne. Hun vil også sælge os noget danseshow samme eftermiddag, men nu har vi fået nok af anmasende guider, og nu vil vi bare se byen, og ikke mindst sidde ned og nyde gadelivet.

Hotel Explorer ligger roligt i en lille gade.

Hotel Explorer ligger roligt i en lille gade.

Udsigt over Yangshou fra Hotel Explorer

Udsigt over Yangshuo fra Hotel Explorer

Yangshuo er en lille by, en meget lille by. Efter kinesisk standard nærmest ikke eksisterende. Alligevel har den vokset sig 3-4 gange så stor som sidst jeg var her. Turismen har for alvor sat sig præg. McDonalds og Pizza Hut, de to ultimative tegn på civilisationens indtrængen, præger gadebilledet. Men charmen og hyggen er der stadig.

Jeg kommer til at tænke på Kim Larsen nummeret ”Forklædt som Voksen”, hvor han anonym og forvokset vender tilbage. Jeg rammes af det ene flashback efter det andet: Det var her på hjørnet at Vicki, kun tre år gammel, kastede op fordi hun, for første gang i ugevis, havde fået noget mad hun kunne lide, og derfor havde proppet sig. Det var her Torben bestilte tre gange morgenmad. Det var her… Jeg finder også vores gamle hotel, hvor vi boede i en uge. Det er renoveret og ligner ikke sig selv. Gaden er også fuld af butikker, der ikke lå der dengang.

McDonalds Yangshou :-( Men smukt beliggende.

McDonalds Yangshuo 😦 Men smukt beliggende.

Heldigvis er byen også stadig kinesisk. Her den lokale opslagstavle.

Heldigvis er byen også stadig kinesisk. Her den lokale opslagstavle.

Og cyklerne der er der også..!

Og cyklerne, de er der også heldigvis...

.. og der er mange af dem.

.. og der er mange af dem.

Måske sidder du og undrer dig over hvor alle turisterne og det cirkus jeg beskriver er henne? Tro mig, det er der. Jeg har heldigvis et kamera med turist og cirkus filter. Det kræver snilde og tålmodighed at skære turister og t-shirt boder fra, men jeg kan ikke lade være.

Resten af eftermiddagen og aftenen nyder vi bare at sidde ude. Vi når at spise to gange og besøge et par barer. Stueetagen af vores hotel er en restaurant, der har god mad og er super hyggelig, så der ender det med vi slår rod. En lille aftentur ned til floden blivet det dog også til.

Aftenhygge ved Hotel Explorer. Ølflaskerne er ikke vores :-)

Aftenhygge ved Hotel Explorer. Ølflaskerne er ikke vores 🙂

Aftenstemning ved Li River

Aftenstemning ved Li River

Næste morgen er vores cykelguide klar. Vi henter fire fine cykler længere inde i byen. Det er forbundet med livsfare at komme ud af byen. Den kinesiske trafik har vi allerede talt om flere gange, men at cykle i den er endnu værre. Der er ikke andet at gøre, end at følge efter vores guide, der med dødsforagt krydser de trafikerede gader.  

Men inden længe lægger vi byen bag os, og bevæger os ad mindre veje ud i landskabet.

René tjekker cyklen. På vej mod Moon Hill

René tjekker cyklen. På vej mod Moon Hill

Oksen bruges stadig som trækdyr

Oksen bruges stadig som trækdyr

Laila, René og Tina krydser floden, inden det for alvor går løs i rismarkerne.

Laila, René og Tina krydser floden, inden det for alvor går løs i rismarkerne.

Beretningen fortsættes i næste afsnit, hvor turen går 10 kilometer rundt i rismarkerne, inden vi ender ved den store Moon Hill.

Moon Hill rejser sig over landskabet.

Moon Hill rejser sig over landskabet.

9 responses to “Panda Group!, Panda Group!

  1. Kære Gert!

    Fantastiske billeder og så på en lørdag!

    Mit kendskab til verden er endnu mindre end både dit og Palin, men jeg er enig, det her er det smukkeste sted jeg har været. Dejligt at få lov til uge efter uge at genopleve sin rejse.

    Kh
    Laila

    • Kære Laila,

      Ja, det med hvad der er smukkest er en mærkelig størrelse. Peter Bastian sagde engang, at hvis man ikke kan se skønheden på Rådhuspladsen i København, så kan man heller ikke se den i Himalaya. Det er en god pointe. Men jeg vil nu stadig mene at Yangshuo giver Rådhuspladsen kamp til stregen!

      Gert.

  2. Hi Gert:

    Endnu engang nogen fantastiske billeder, det er dejligt at folge med i jeres stor oplevelse.

    Mona

    • Hi Mona,

      Det er også dejligt, at du stadig følger trofast med fra Canada.

      PS. Tillykke med fødselsdagen i sidste uge. Jeg sendte dig faktisk en hilsen på facebook, men jeg har åbenbart fået slukket uden at gemme. Anyway – hjerteligt tillykke!

      Gert.

  3. Kære Gert

    Endnu engang mange tak for beretning og billedet. På en eller anden måde har jeg meget svært ved at se dig som en del af Panda Group…, så går det bedre med Moon Hill og cykel, mm. du vil bilde os ind, at du cykler til toppen.

    Jeg glæder mig over dit turist- og cirkusfilter, og husker på dengang for 13 år siden, hvor du/I faxede hjem, og jeg kopierede brevene på kopimaskinen i “Direktoratet med det lange navn” og sendte dem videre. Det er i sandhed en menneskealder siden.

    Kh.
    Hanne

    • Kære Hanne,

      Ha! Det havde jeg næsten glemt. Jeg husker at jeg skrev brevene helt til kant, så du måtte kopiere dem i A3. Det var tider. Nu er alle fra Rotunden spredt fra alle vinde, men det var en sjov og lærerig tid.

      Kh
      Gert

  4. Hi Gert:

    Tak for fodselsdags hilsenen! Her er det Thanksgiving weekend, saa vi spiste kalkun til aften. Dianne kom for at spise Borge og Michael er paa jagt nord for Dryden, det er ca 1700 km her fra – de er stadig in Ontario. De kommer hjem paa lordag. Det er ved at blive koldt her i aften er det kun 3 grader. De taler om frost, lige hvad vi har brug for. Sommer er saa meget bedre! Vi maa vinde lotteriet saa vi kan flytte syd paa!

    KH

    Mona

  5. Min kære broder

    Jeg har nu fået læst mig up-to-date på dine fantastiske rejsebeskrivelser – og jeg har nydt billederne i fulde drag!

    Det har været pragtfuldt at genopleve vores dejlige rejse til Kina – og de mange gode (og mindre gode!) oplevelser.

    Jeg ser frem til næste del i føljetonen …

    Kærlig hilsen

    René

    • Kære René,

      Jamen hjerteligt velkommen tilbage til nettet. Glæder mig du kan li´det!

      Der er kun to afsnit tilbage – så er alle vist også ved at have fået nok kineserier..

      Kh
      Gert

Skriv et svar

