Sermitsiaq, Malene og den gamle Stadion Sø

Mit nye Nikon D700 har ikke fået meget luft. Selv om det snart er to måneder siden, jeg en lørdag formiddag lagde en månedsløn (eller to) i Photografica i Skindergade, og gik lykkelig hjem med nyerhvervelsen, så har kameraet mest befundet sig i skabet.

D7oo eller ej, så er jeg stadig lidt doven, og det kommer kun frem på rejser, og når Stadion Søen viser sig fra sin bedste side. I maj var jeg en hurtig tur i Grønland, hvor det i øvrigt mest regnede. Men en aftentur i solskin blev det dog til, og  Nuuks smukkeste fjeld, Sermitsiaq, viste sig fra sin bedste side. Det er sjældent lykkedes mig at se toppen for skyer. Kirkegården i forgrunden ligger, som alle andre gravpladser i Grønland, med udsigt til havet. Det er en dejlig og livsbekræftende tradition, at de døde skal begraves med udsigt til det, der betyder alt for grønlænderne – havet.

Sermitsiaq, betyder evig is

Kirkegård med udsigt til havet og Sermitsiaq

De døde begraves, så de kan "se" havet.

Dagen efter, mens jeg ventede i Nuuk lufthavn, var vejret blevet endnu bedre. Der er heldigvis intet der forhindrer en i at forlade den lille flyveplads, og det lykkedes mig at komme så højt op på klipperne, at jeg fik fri udsigt til Sermitsiaq, der på dansk betyder Sadlen.

Sermitsiaq fra Nuuk lufthavn

Sermitsiaq, kaldes også "Sadlen", hvem der så vil sidde på den?

 I maj er det lyst til kl. 23.30 i Nuuk. Her har jeg fanget Nuuks varetegn, fjeldet Store Malene i den lyse, arktiske nat.

Store Malene, i den lyse arktiske nat

 D700 har en billedsensor, der har samme størrelse som det gamle negativ, eller lysbillede, om man vil. Teknisk kaldes det fullframe – fuld ramme. Alle de “billigere” modeller af spejlrefleks har en mindre sensor, der gør at man ikke får fuld udnyttelse af sine objektiver. Med mit 24 mm objektiv kan kameraet se den halve Stadion Sø rundt. Når jeg en dag investerer i et 12 mm objektiv kommer mine egne ører med – ét i hver side af billedet.

Stadion Søen, maj 2010

D700

Stadion Søen, 24 mm fullframe vidvinkel

Det afgørende kvantespring fra det gamle D70 (som jeg stadig savner) er sensorens følsomhed. Billedet nedenfor er skudt håndholdt fra altanen en meget mørk aften. Selv om det er lidt grynet, så ville det aldrig kunne lade sig gøre med med et almindeligt kamera. Så lidt har jeg fået for pengene. 

Fra min altan, håndholdt 4000 ISO

Næste stop er Barcelona, hvor det stakkels kamera langt om længe kommer til at tilbringe nogle timer ude i lyset. Hæng på, og se hvad det kan.

(Du kan klikke på billederne for større størrelse)

9 responses to “Sermitsiaq, Malene og den gamle Stadion Sø

  1. Laila Jensen

    Kære Gert!

    Fantastiske billeder fra Grønland, godt du har fået nyt kamera, så det ikke skulle være fra mobilos 🙂
    Glæder mig til at se og læse beretning fra det spanske, rigtig god tur.

    Kh
    Laila

  2. Mona Pielot

    Hi Gert:

    Det var da rart at se at du fik luftet det nye kamera! Dejlige billeder, jeg maa saa se om ikke vi kan sende dig nogen fra Florida, kommer afsted om nogen timer. Haaber at se billeder fra Barcelona, i faar en rigtig tur!

    Kh!

    Mona

  3. Kære Gert

    Til lykke med dit D700! Jeg synes, det ser ud som om, du har fået rigtig meget for pengene. Hvis jeg nu med mit D40 havde forsøgt at fotografere i mørke på altanen, var der absolut intet kommet på billedet.

    Det er en smuk kirkegård. Måske skulle man søge om at blive begravet på grønlandsk klippe. Jeg kan godt lide tanken om, at de døde begraves, så de kan “se” det livgivende hav.

    Kh.
    Hanne

  4. john Voldfrom

    smukke billeder og en spændende observation at de døde begraves så de kan se havet. Her hjemme begaver vi folk med benene mod øst og hovedet mod vest. Det gør vi fordi dommedag kommer øst fra med dommedag menes herrens genkomst. Det så meningen at vi skal rejse os fra kisten, bukke og sige ‘det var sgu længe om’.

    • Hej John,

      Dejligt at høre fra dig. Super historie med de danske kirkegårde! Selv vil jeg gerne begraves i nærheden af Carlsberg bryggeri eller måske Kims chipsfabrik, eller hvad med Toms chokoladefabrikker – alt det, som ikke længere er usundt, jeg er jo alligevel død 🙂

      Gert.

  5. René Larsen

    Hej Gert

    Meget smukke billeder med det nye kamera!

    Ser frem til mere! Hav en rigtig god tur til Barcelona 🙂

    Mange hilsner Rene

    P.S.: Bare den satans lumre varme dog snart var slut. Jeg lider!!!

Skriv et svar

