Gensyn med Singapore

Rejsen til Australien, 1. del

Hvis du vækker min gode ven Torben Birkebæk eller undertegnede kl. 2 om natten og spørger, hvor man får den bedste Sizzeling Steak i verden vil svaret falde – omend søvndrukkent, så dog – promte: “I Chinatown i Singapore”. Og tro mig, vi har en vis erfaring udi denne skønne asiatiske ret.

Når sandheden skal frem har vi dog kun indtaget retten én gang i Singapore. At den alligevel ligger øverst på listen, skyldes måske lige så meget stemningen i den travle, varme gade i Chinatown hin sommeraften i juni 2000, de kolde Tiger øl i en spand, og magien i luften netop den dag. Men sådan er det med mange oplevelser, at det netop er summen af indtryk der tæller.

Skæbnen vil, at rejsen til Australien 12 år senere starter med en afskedsfrokost med Torben og Iben i Nyhavn. Selv om vi spiser sild og fiskefrikadeller i den navnkundige “Færgekroen” falder snakken hurtigt på Sizzeling Steak, da vi er på vej til Singapore, som første stop mod Australien. Jeg lover – vist mest mig selv – at lede efter restauranten og sende et billede hjem af den sydende bøf. Jeg går som en selvfølge ud fra at stedet stadig ligger derude her et dusin år senere, ligesom retten naturligvis stadig er på menuen. Det kan ikke være anderledes.

Men først skal Laila, Tina og jeg rejse 2 timer til London, og derefter 13 timer til Singapore. Den lange del af turen foregår heldigvis med det australske luftfartsselskab Qantas enorme Airbus A380, der er verdens største passagerfly. En flyvende kæmpe i to etager med plads til 480 passagerere.

P1010259

Qantas Airbus A380 venter på os i Heathrow lufthavn, London

Selv om pladsen som altid er trang på turistklasse er A380 en behagelig oplevelse. Servicen er helt i top, maden overraskende god, og ikke mindst har hver mand sin egen skærm, der byder på ikke mindre en 96 film, endnu flere cd’ere, tv-serier, rejseprogrammer, rutekort og et web-kamera så man kan følge take-off og landing. Natten igennem er der snacks og drikkevarer. Da jeg endelig har fundet mig til rette i det lille sæde, og ser skærmen vise, at der er 13 timer 6 minutter til estimeret landing, tænker jeg at det aldrig får en ende. Det hjælper dog altid at huske på, at for bare 80 år siden tog det 3 måneder med skib for almindelige mennesker at nå Australien. Dér kunne man tale om rejse, en lille flyvetur er den rene luksus.

Vi kommer til Singapore sent om eftermiddagen, og vi har kun to overnatninger inden turer går videre mod Sydney. Der er derfor fuld fart på, og jeg må vise det lille rejseselskab rundt i byen på hukommelsen. Vi starter i Little India, der ligger længst væk fra vores hotel og bevæger os tilbage mod centrum.

DSC_1556

“Julepynt” i Little India, Singapore

DSC_1570

Little India og Singapores skyskrabere i skøn forening

De fleste storbyer har disse minibyer i byen, hvor mennesker af en bestemt nationalitet har samlet sig og skabt en kopi af deres samfund derhjemme. Det giver en fantastisk effekt at gå ind i kvartererne, der kommer lige så pludseligt som de stopper igen. Fra Singapore til Indien og retur på 30 minutter. Skønt med en hurtig rejse ovenpå på gårsdagens lange tur.

Smukkest i Little India er Sri Veeramakaliamman-templet (ja, den måtte jeg lige slå op). Her kommer indere hele dagen og beder og afleverer offergaver. Det hele foregår meget seriøst og upåvirket af de mange turister og skoleklasser der også går rundt i templet. Alle er vi uden sko, der står udenfor i kæmpe bunker.

DSC_1565

Detalje af indgangspartiet til Sri Veeramakaliamman Templet i Little India

DSC_1569

Der afleveres offergaver i Sri Veera…. – templet.

Næste puntkt på dagsordenen er en Singapore Sling på det navnkundige Raffles Hotel. Men selv jeg må erkende, at en så stærk drink før frokosten, kombineret med 7 timers tidsforskel i blodet, måske ikke er det smarteste. Vi bevæger os derfor mod Singapore River for at indtage frokost ved flodbredden, Boat Quay, med Singapores skyline som kulisse.

DSC_1578

De små farvede huse ved Boat Quay og finanskvarteret i baggrunden.

DSC_1606

Singapore River og Boat Quay. Foto: Laila

Med mad og en øl i mavesækken er det blevet tid til at besøge Raffles Hotel, der er selve symbolet på Singapore, kolonitiden, elegance og den hvide mands herredømme. I dag er der både hotel og shoppingcenter, og ikke mindst kommer turister fra hele verden for at besøge The Long Bar på 1. sal, hvor den berømte drink Singapore Sling blev født. Det er det eneste sted i det ellers klinisk rene Singapore, hvor man må (skal) smide nøddeskallerne på gulvet. Peanuts med skal på er en trofast ledsager til drinken, og prisen taget i betragtning er det bare med at smide skallerne. Så får man da lidt rengøring for pengene. Drinken er hvinende sød, men du har ikke været i Singapore, hvis ikke du har været dette ritual igennem. Skik følge eller land fly…

DSC_1576

Raffles Hotel emmer af luksus og kolonistil.

DSC_1601

The Long Bar. Her langes stribevis af Singapore Sling over disken.

DSC_1597

Tina og Laila går i krig med den stærke med alt for søde drink.

En nyskabelse siden jeg besøgte Singapore sidst er det store Hotel Marina Skypark og shoppingcenter i det nyudbyggede havneområde, der også rummer pariserhjulet Singapore Flyer og et fodboldstadion på vandet (!). Marina Skypark Hotel består af tre høje bygninger, men det der gør det spektakulært er et langt oberservationsdæk, der også rummer en kæmpe swimmingpool for hotellets gæster, det ligger nærmest som et kæmpe skibsskrog ovenpå bygningerne.

DSC_1612

Marina Bay Sands Skypark.

DSC_1615

Der er julepyntet i Marina Bay.

DSC_1627

Observationsdækket på Marina Skypark rager direkte ud i intetheden.

DSC_1625

Pigerne på observationsdækkets yderste kant.

DSC_1626

Myriader af fragt- og tankskibe passerer strædet syd for Singapore.

DSC_1621

Singapore fra Marina Skypark.

Som om vi nu ikke havde set Singapore fra luften så skal pariserhjulet Singapore Flyer også afprøves. Sucessen med London Eye synes at have bredt sig over den ganske verden, og Singapore er ingen undtagelse. Langsomt kører 28 store glasvogne rundt og viser byen fra alle mulige vinkler.

DSC_1635

Vi er næsten alene i vognen. Lige under vognen ses byens Formel1 kørebane.

DSC_1631

Fra toppen af hjulet ses Marina Skypark og byens skyline. Bemærk fodboldbanen i havnebassinet.

Nuvel, vi må ikke glemme Chinatown og vores Sizzeling Steak. Om aftenen leder jeg sikkert det lille selskab til Chinatown og gågaden Pagoda Street. Gaden er et sandt mylder af mennesker, tøjbutikker, souvenirbutikker, gadehandlere og kunstnere der tegner kaligrafi. Vejret er perfekt. Eftermiddagens troperegn er væk og aftenen er varm og klar. Jeg tager hele turen gennem Pagoda Street, som jeg mener ender med den blomstrede bygning jeg leder efter. Der burde restauranten ligge. Men der er ingen blomstret bygning. Tålmodigt fortsætter jeg baglæns. Pigerne er forsvundet i en taskebutiks dyb. Jeg går lidt op ad sidegaden Trengganu Street, vender mig om og vupti, der er bygningen. Det var på dette hjørne vi sad for 12 år siden. Og, ja, jeg står midt mellem bordene, som jeg først ser nu.

Alt er perfekt, de store Tiger Beer bliver serveret i en blikspand med is. Humøret falder dog en kende, da den lille kineserpige meddeler at den sydende bøfret ikke længere er på menuen. Skandale! Men man skal ikke lade sig slå ud. Maden er fantastisk, øllet er koldt, natten er ung, og jeg fandt stedet. Jeg må bide i mig, at jeg ikke kan sende et billede hjem til Torben, men det skal vise sig senere at lykkes i Port Douglas.

P1010272

Deres udsendte on location i Chinatown. Bemærk den blomstrede, lyselilla bygning i baggrunden. Foto: Tina.

Følg med i næste del, hvor Qantas bringer os 7 timer længere sydpå til det australske rige, Sydney, Operahuset, Sydney Harbour Bridge og alt det andet.

9 responses to “Gensyn med Singapore

  1. Tusind tak for historien om Singapore. Det virker som en helt fantastisk by med mange indbyggede dilemmaer. Jeg ville gerne opleve Littlie India, det virker som et meget spændende sted. Og også tak for de mange gode billeder. Udgiver du ikke længere på Pbase?

    Du burde blogge noget mere, for du skriver rigtig godt og spændende. Det kan du også, men jeg synes jo også, at du kan alt – tak fordi du deler med os andre.

    • Selv tak!

      Nej, jeg har forlængst erkendt at jeg ikke er Pbase-mand. På Pbase skal man bruge tid på at tage billeder og ikke mindst arbejde med dem bagefter. Jeg er bare på ferie og skyder til højre og venstre. Jeg kan selvfølgelig godt bruge det som “familiealbum” men måske jeg skal finde et andet sted. Jeg overvejer lidt. Alternativt skal jeg have ryddet lidt ud på Pbase, og kun have det bedste med.

      Tak. Jeg ville egentlig gerne skrive mere, men jeg holder mig foreløbig til rejserne. Så kan du jo glæde dig over at der pt. er en masse i pipelinen 🙂 Jeg kan bestemt ikke alt, det hele er camouflage 🙂

      Gert.

  2. Gert tusind tak for en dejlig beretning af jeres tur til Singapore, jeg ser frem til udgave!

    Kh. Mona

  3. Jeg har været i Changi airport vel 30 gange eller mere, men er aldrig stået af så at sige – tager den altid direkte til hvor jeg nu skal hen. Interessant at der faktisk findes noget udenfor lufthavnen, tak for det, må prøves en dag!

    • Haha.. Gad vide hvad det vil sige “at stå af i Singapore”? Roskilde har jo haft monopol på det i mange år. Nå, Singapore kan absolut anbefales. Byen har alle miljøer, og så er det en fornøjelse at al arkitektur ikke er ødelagt af tags og graffiti. Det er måske et gammelmandssynspunkt, men jeg kan faktisk lide god graffiti, det kommer der nogle eksempler på, når beretningen engang når til Melbourne.

  4. Herlig frisk beretning. I har sørme haft travlt!

Skriv et svar

