Halløj i Operaen

Rejsen til Australien, 2. del

Beretningen om Operahuset i Sydney er nærmest legendarisk. Danskeren Jørn Utzon havde aldrig været i byen, og havde dermed heller ikke set den smukke havn hvor huset skulle stå, da han i 1957 på et hængende hår alligevel vandt den internationale arkitektkonkurrence. Men samarbejdet med australierne endte ulykkeligt. Efter 6-7 års byggeri forlod en vred Utzon i 1966 det ufærdige projektet i Sydney på grund af uoverensstemmelser om økonomi på en ene side, og Utzons kunstneriske ambitioner på den anden side. Som i så mange andre tilfælde kunne dé to ender ikke mødes. Utzon vendte aldrig tilbage, og projektet måtte gøres færdig uden ham.

Resten er historie. I 1973 indviede Dronning Elizabeth af England det spektakulære hus, der siden har været synonym med Sydney. Operahuset befinder sig i en helt særlig superliga af varetegn, hvor vist kun Eiffeltårnet og Frihedsgudinden kan være med. Havde australierne dengang i 60’erne forudset operaens værdi i turist-indtægter, ville de formegentlig uden tøven have opført huset i 24 karat guld.

Skæbnen vil, at Utzons søn er involveret i den igangværende renorering af huset, der – udover en tiltrængt vedligeholdelse – skal føre til at nogle af Utzons oprindelige idéer endelig realiseres.

DSC_1746

Operahuset i Sydney

Men tilbage til den mere ydmyg beretning om det lille danske rejseselskab anno 2012. Vi forlader Singapore og flyver mod Australien og Sydney sidst på eftermiddagen. Jeg kan ikke sove i flyveren, men kaster mig ud i et par film fra Qantas varierede udvalg. Syv timer tager turen, og jeg blunder kun nogle minutter nu og da. Da vi lander er klokken seks om morgenen i Sydney. Vi har alle tre en karton cigaretter i bagagen. Ja, jeg er ikke blevet ryger på mine gamle dage, men Laila og jeg er kurerere for Tina, der har læst om de horrible australske tobakspriser, og derfor har forsynet sig rigeligt hjemmefra. Der er kun lige det problem, at australierne for nylig har ændret toldreglerne,  så man kun må indføre 50 cigaretter pr. mand. Vi må bide i det sure æble og melde os i tolden, da ingen af os orker 6 måneder i australsk fængsel for smugling.

Den unge toldmand er nu ualmindelig flink. Vi kan aflevere 2.200 kr. i afgift eller smide de overskydende cigaretter i en container. Det gør vist også ondt på ham, da vi vælger containeren. Han lader os dog med et smil beholde 220 cigaretter, langt mere end tilladt. Han blinker til os og hvisker nærmest undskyldende: “Welcome to Australia!” Ærlighed varer længst.

Endelig kan vi fortsætte til paskontrollen. Damen i boksen stirrer længe og indgående på mig. Kan hun se jeg er en slags smugler? Nej, sandsynligvis undrer hun sig bare over, om det 10 år gamle billede af en mørkhåret mand nu også forestiller undertegnede. Så sænker hun endelig det borende blik, og sætter stemplet i passet: AUSTRALIA. Det er mit fyrretyvende land og sjette kontinent.

Klokken er blevet halv ni da taxaen endelig sætter os af ved hotellet i Sydney. Det første vi mærker, er at Singapores fugtige, varme luft er væk, og vi nu er i en tør, kølig luft, der minder meget om dansk forår. Temperaturen er ca. 20 grader her om formiddagen. Vi er dødtrætte, og vi trænger til et bad, men vores værelser er først klar ved 2-tiden. I 5 timer må vi støve rundt med hjernen på stand-by.

Vi søger mod havnen og spiser morgenmad med udsigt til operahuset og Sydney Harbour Bridge. Det er lidt syret at sidde her. I går Singapore, i dag Sydney. Dér står det så – operahuset – som jeg har set på billeder og film mindst 1.000 gange. Men som altid ser virkeligheden anderledes ud: Tre dimensioner, som kun det menneskelige øje kan gengive, omgivelserne, lyden, ja sågar lugten og følelsen. Man ser med alle sanser.

DSC_1661

De berømte “skaller”, der var så svære at konstruere.

DSC_1644

Ballet i Operaen?

DSC_1756

Bygningen er belagt med kakler…

DSC_1759

… der er mere beige end hvide. Alligevel ser det hvidt ud fra afstand.

DSC_1649

Fantastisk arkitektur!

DSC_1754

Vi var der !!

DSC_1650

Ikke så mærkeligt at ingeniørerne var ved at rive håret af sig selv.

Dagen efter sejler vi, nu friske og veludhvilede, til Manly, der efter sigende har en dejlig strand, og giver muligehed for en smuk vandretur på Manly Seenic Walkway. Vi kan ikke nå det hele, og har valgt den ellers obligatoriske Bondi Beach fra. Dels frygter jeg min tøndeformede mave ikke gør sig godt blandt beachbabes og veltrænede surferdudes på Bondi, og dels giver Manly-turen mulighed for både en sejltur, en vandretur og har en mindre befolket strand.

DSC_1678

Manly Beach

DSC_1909

Surfer på Manly Beach

DSC_1686

Manly seenic walkway. Foto: Laila

DSC_1691

Manly seenic walkway. Her mere ufremkommelig.

Vel tilbage i Sydney viser byen sig fra sin smukkeste side. Alt er rent og pænt. Selv de offentlige toiletter, som endda har hvide vægge, er rene. Der er ikke en eneste tegning eller malerklat. Der er ingen skrald og rod i gaderne. Jeg ved ikke hvad vi gør forkert i Danmark, hvor i hvert fald København efterhånden ligner kulissen til en film, der handler om tiden efter jordens undergang. Måske jeg skulle give Ridley Scott et tip til Blade Runner II?

DSC_1747

Sydney. Du finder ingen øldåser eller pizzabakker her.

DSC_1693

Det er forår i Sydney. Disse smukke Jacaranda træer så vi også i Argentina.

DSC_1657

Sydney. Mand, sikke huse de bygger her….

DSC_1771

En plads i skyggen. Disse træer dækker mindst 50 meter i diameter.

DSC_1773

Tina som model. Bemærk træstammens størrelse.

Vi bor en kilometers penge fra fra havnefronten, Circular Quay, og aftenlyset kommer hurtigere end jeg tror. De tålmodige piger traver hele vejen med hjem til hotellet og henter fotostativet. Tilbage går det igen over stok og sten. I gamle dage ville jeg have tilbragt mindst tre aftener med at finde de rigtige fotosteder, og have tjek på tiderne for solopgang og solnedgang. Det gider jeg ikke mere. Jeg er på ferie, men et enkelt aftenskud af operahuset skal jeg da have.

DSC_1695

Sidney Harbor Bridge. Solen er på vej ned.

DSC_1698

Sidney Harbor Bridge. Bemærk, de små mennesker øverst på broen, dem vender jeg tilbage til i næste del.

DSC_1700

Detalje af operahuset i solnedgangen

DSC_1702

Sydney Harbour og operahuset

DSC_1704

Sydney Opera House

DSC_1719

Circular Quay

DSC_1723

Der er gang i nattelivet i Sydney. Du kan skimte de mange bargæster i bunden af billedet.

DSC_1722

Natten kommer. Sydney Harbour Bridge.

DSC_1800

A Night At The Opera

Næste aften får lyset ikke lov at snyde mig, og vi når frem da de sidste stråler rammer operahuset.

DSC_1781

Den sidste sol rammer operaen

DSC_1797

Det er ikke udvandere fra Irland der ankommer her, men en skonnert der bruges til sejlads i solnedgangen.

Men vi har langt vigtigere ting for denne aften. Jeg skal forsøge at genfinde en ølbar, som vi besøgte i går. Den udemærker sig dels ved at være hyggelig, dels ved at have øl til kun 40 kr. stykket. Ja, der er ganske vist tale om en fornærmende lille fadøl, som jeg i København ville betragte som en smagsprøve. Man bliver dog hurtigt taknemmelig på dette område i Australien. Priserne er oprørende! Da vi sidder indenfor og får varmen, efter det kolde ophold i aftenvinden i havnen, og øllet er serveret er prisen glemt. Man kan ikke få alt. Jeg filosoferer lidt over om Sydneys skønhed kompenserer for ølpriserne. Konklusionen er måske overraskende: Jeg gav sgu gerne 80 kr. for en pilsner!

Hæng på, og følg med i 3. del hvor vi klatrer op på toppen af Sidney Harbor Bridge. PS. Husk du kan klikke på et hviklet som helst billede, og se dem alle i strørre format.

2 responses to “Halløj i Operaen

  1. Hi Gert:

    Fantastiske billeder, de var dejlige at se. Jeg holder meget af din beretning af rejsen, saa er det som om man var med.

    KH. Mona

  2. Som altid dejlige billeder og en godt fortalt historie. Jeg glæder mig allerede til 3. del.

Skriv et svar

